Jak samodzielnie odpowietrzyć układ paliwowy w samochodzie?

Problemy z prawidłowym działaniem jednostki napędowej mogą mieć bardzo różne przyczyny i objawiać się na rozmaite sposoby. W wielu przypadkach w grę mogą wchodzić jednak nie tylko poważne usterki, lecz również dość banalne, choć uciążliwe zdarzenia powodujące niesprawność. Jednym z doskonałych przykładów takiej sytuacji jest zapowietrzenie układu paliwowego. Poradzenie sobie z takim zdarzeniem we własnym zakresie nie zawsze będzie jednak dobrym rozwiązaniem, ponieważ nieumiejętne działanie może pogorszyć sprawę lub nawet doprowadzić do uszkodzenia innych podzespołów. Najlepszym wyjściem okaże się więc wezwanie dobrego serwisu silników przemysłowych. W dolnośląskim usługi tego rodzaju oferuje firma BMP Motor Service, specjalizująca się w obsłudze silników marek takich jak Cummins, Caterpillar, Detroit Diesel, John Deere oraz Waukesha. Przekonajmy się, dlaczego zapowietrzenie układu paliwowego będzie kłopotem i sprawdźmy, jak się z nim uporać.

Dlaczego zapowietrzenie układu paliwowego będzie problemem?

Układ paliwowy dostarcza do silnika olej napędowy, podając go dzięki pompie podnoszącej jego ciśnienie oraz wtryskom rozpraszającym strumień paliwa i tworzącym mieszankę paliwowo-powietrzną. W sytuacji, gdy do podawanego oleju dostanie się powietrze, praca pompy i wtrysków zostanie zaburzona, a skład powstającej mieszanki będzie nieprawidłowy. Skutkuje to nieregularną pracą jednostki napędowej objawiającą się tzw. szarpaniem oraz wyraźnymi spadkami mocy. Sytuacja taka jest też niekorzystna z uwagi na następujące gwałtowne zmiany obciążeń.

Kiedy dochodzi do zapowietrzenia i jak sobie z nim radzić?

Zapowietrzenie układu paliwowego może wystąpić, gdy powietrze dostanie się przez zużyte uszczelnienia lub przewody, a także wówczas, gdy zostanie zassane przez pompę paliwową np. wskutek niskiego poziomu oleju napędowego w zbiorniku. Najczęściej problem taki pojawia się jednak po wymianie filtra. Powietrze z układu usuwa się specjalną pompką, która je wypiera. W wielu silnikach dzieje się to automatycznie za sprawą specjalnego układu sterującego pracą takiego urządzenia.