Jak działają poszczególne podzespoły silników?

Odpowiednie jednostki napędowe są podstawą działania różnego rodzaju maszyn, urządzeń i pojazdów wykorzystywanych w zastosowaniach profesjonalnych. Napędzają one zarówno ciężki sprzęt budowlany, jak i generatory czy jednostki pływające. Mimo różnic w ich konstrukcji oraz rozmaitych parametrów użytkowych, jeżeli chodzi o generowaną moc i moment obrotowy zasada ich działania pozostaje zbliżona, podobnie jak zasady eksploatacji oraz sposoby usuwania usterek. Z uwagi na ich złożoność, obsługą serwisową powinny się jednak zajmować firmy zajmujące się naprawą silników przemysłowych. W dolnośląskim usługi tego rodzaju oferuje firma BMP Motor Service, specjalizująca się w obsłudze silników marek takich jak Cummins, Caterpillar, Detroit Diesel, John Deere oraz Waukesha. Przekonajmy się, jak działa silnik.

Jaka jest zasada pracy silnika spalinowego?

Każdy silnik spalinowy jest urządzeniem zamieniającym energię pozyskiwaną z zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej na pracę w postaci obrotów wału korbowego. Jego rotacja jest zwykle przekazywana do przekładni, która oferuje potrzebne w danym zastosowaniu przełożenia, a więc stosunek liczny obrotów do momentu obrotowego. Dzieje się to zwykle za sprawą współpracujących ze sobą kół zębatych o różnych średnicach. W przypadku silników Diesla paliwo jest dostarczane pod wysokim ciśnieniem za sprawą specjalnej pompy i wtryskiwaczy.

Jak działa silnik?

Elementami, w którym dochodzi do zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej są cylindry. W silnikach Diesla jej zapłon następuje w wyniku wysokiej temperatury zapewnianej przez świece żarowe. Po eksplozji wewnątrz cylindra przesuwa się tłok, który korbowodem jest połączony minośrodowo z wałek korbowym. Ruch ten przekłada się więc na rotację wału. Ponieważ praca cylindrów następuje cyklicznie, wymuszane są kolejne obroty wału. Spaliny powstające podczas zapłonu paliwa są wyprowadzane przez zawory wylotowe do układu wydechowego, a cały proces ulega powtórzeniu.