Niepozorne oznaki uszkodzonej pompy paliwa

Usterki jednostek napędowych mogą być uciążliwe i kosztowne, zwłaszcza wówczas, gdy są one używane do napędzania maszyn oraz urządzeń, a także pojazdów wykorzystywanych w działalności komercyjnej. Ich eliminowanie jest jednak możliwe, jeżeli sprzęt jest objęty opieką profesjonalnego serwisu silników przemysłowych. W dolnośląskim usługi tego rodzaju świadczy firma BMP Motor. Wśród awarii, które w krótkim czasie okażą się problematyczne, znajdują się również niesprawności osprzętu np. układu paliwowego. Przyczyną defektu często bywa niedziałająca pompa. Przekonajmy się, jaka jest jej rola i sprawdźmy, jakie symptomy powinny skłaniać do działania.

Jaka jest rola pompy paliwowej?

Zdecydowana większość silników przemysłowych to jednostki wysokoprężne zasilane olejem napędowym. Do ich prawidłowego działania niezbędny będzie więc układ paliwowy, który będzie w stanie podawać paliwo pod odpowiednim ciśnieniem. W tym celu wykorzystywane są pompy wtryskowe o specjalnej konstrukcji. Na ogół są to urządzenia rotacyjne w układzie gwiazdowym, które gwarantują stałe utrzymywanie potrzebnego przepływu dzięki właściwej synchronizacji.

Co wskazuje na uszkodzenie pompy wtryskowej?

Awarie i niesprawności układu paliwowego to najczęściej uszkodzenia pompy wtryskowej. Symptomami wskazującymi na konieczność wezwania serwisu będzie m.in. znaczna utrata mocy silnika oraz poważne problemy z jego uruchomieniem. Powodem do wzmożonej czujności i rozszerzonej diagnostyki jest też zwiększenie poziomu spalania danej jednostki napędowej. Bezpośrednio związane z uszkodzeniem będą hałasy i dziwne metaliczne dźwięki pojawiające się w czasie pracy, którym towarzyszy częste gaśnięcie silnika, także już po chwili działania. Niepokojące będzie niekontrolowane samoczynne zwiększanie bądź zmniejszanie się obrotów. Nie należy też lekceważyć podniesionego dymienia z wydechu na wyższych obrotach.