Działanie układu paliwowego od A do Z

Efektywna praca każdego silnika spalinowego jest możliwa tylko wówczas, jeżeli zastosowany w nim osprzęt będzie należycie spełniał swoją funkcję i działał właściwie niezależnie od obciążenia czy warunków zewnętrznych. Choć dobry serwis silników Cummins, Caterpillar, Detroit Diesel czy John Deere lub Waukesha może poradzić sobie z usterkami wszelkiego rodzaju, to w przypadku jednostek przemysłowych wszystkie niedomagania oznaczają kosztowny przestój. Podstawą właściwej eksploatacji będzie więc znajomość poszczególnych komponentów i uwzględnianie ich specyfiki przy dbaniu o całe urządzenie. Przekonajmy się, co warto wiedzieć o układzie paliwowym.

Jaka jest zasada działania układu paliwowego?

Praca spalinowej jednostki napędowej jest możliwa tylko wówczas, jeżeli do cylindrów będzie trafiała odpowiednia ilość mieszanki paliwowo-powietrznej, a jej skład będzie prawidłowo dobierany przez układ mechaniczny, jak miało to miejsce w konstrukcjach tradycyjnych lub elektroniczny sterownik. W przypadku silników wysokoprężnych do komory spalania musi dostać się mieszanina oleju napędowego i powietrza, która pod wpływem wysokiej temperatury ulegnie zapłonowi, a wytworzona w jego następstwie energia przemieści tłoki, co spowoduje obrót wału korbowego. W tym celu musi jednak zadziałać układ paliwowy.

Jak jest zbudowany układ paliwowy?

Układ paliwowy w dzisiejszych jednostkach napędowych to najczęściej system składający się z umieszczonej w zbiorniku pompie, powodującej przepływ paliwa do układu dawkowania paliwa. Składa się on zwykle z pompy wytwarzającej potrzebne ciśnienie oraz listwy wtryskowej z zamontowanymi wtryskiwaczami dobierającymi wg wskazań sterownika odpowiednią dawkę paliwa. Jest ono podawane tak, by zostało właściwie rozproszone, a więc wymieszało się z dopływającym powietrzem, a następnie zostało efektywnie spalone.